Saturday, February 9, 2008

BAB 20

MONOLOG HATI…WARDATUL SYAUQAH BINTI KHAIRUDDIN

Akhirnya aku kembali lagi ke dunia ini, dunia yang telah lama aku tinggalkan. Aku tahu banyak jiwa yang terseksa sepanjang pemergianku namun aku rasakan, hanya itu jalan yang terbaik untuk melepaskan diriku dari asakan keadaan ketika itu. Aku yakin Aidil Azhiim mampu mengemudi bahtera yang aku tinggalkan seketika. Buktinya, dia memang mampu. Anis Maisarah, puteri yang amat aku rindui selamat di sisinya. Permaisuri hatiku jua begitu. Ummi tampak tenang di sampingnya. Abi, Baba, Mak cik Alia, Habsyah…dan anaknya, jua anakku…A’bid Shuhaimi…semuanya selamat di sisi seorang Aidil Azhiim…aku tahu keputusanku tidak salah…Khairunisa’ Nadia yang meyakinkan aku tentang lelaki ini. Usahanya menghubungiku sewaktu Aidil Azhiim masih di Jordan tidak sia-sia. Akhirnya, aku ke Jordan untuk menetap bersamanya dalam mencari ketenangan. Aku tahu segalanya yang berlaku di bumi ini, melalui Khairunisa’. Dia telah terlalu banyak membantu aku, dan berkorban untuk aku. Aku tahu perasaannya pada Aidil Azhiim, yang dia korbankan kerana Anis Maisarah. Aku juga tahu akan kesanggupannya untuk mengundur diri demi kebahagiaan aku dan Aidil Azhiim. Dan yang paling penting, kesanggupannya untuk membenarkan aku makan pakai di rumahnya selama tempoh aku mencari ketenangan ini. Aku juga tahu nasib yang menimpa Fairuz. Biarlah…aku kira hanya itu yang mampu menginsafkannya. Abang, maafkan Wardah. Wardah bukan sengaja memungkiri janji Wardah tapi Wardah sudah tidak sanggup menjadi permainan nafsu yang cuba abang mainkan. Wardah dah penat melawan takdir sendiri. Wardah perlukan rehat, rehat yang lama dari segala apa yang terjadi. Kerana itu Wardah serahkan Anis Maisarah pada Aidil Azhiim, kerana Wardah tahu dia mampu membentuk anak kecil itu menjadi Anis Maisarah yang sekarang. Maafkan Wardah, abang…Ummi, anakmu kembali lagi. Maafkan Wardah atas segala kesilapan Wardah. Ampunkan Wardah, ummi…Wardah yakin ummi memahami apa yang Wardah lakukan. Bukan Wardah tak rindu, bukan Wardah tak kasihkan ummi. Kerana terlalu kasih, Wardah terpaksa mengambil keputusan begini. Wardah tak sanggup melihat wajah tua ummi meratapi nasib Wardah. Ummi sepatutnya bahagia pada usia begini, bukan turut sama menderita kerana Wardah…ummi, Wardah sayang ummi…Baba, Wardah mohon ampun. Terima kasih atas nasihat Baba seketika dulu. Kata-kata Baba benar-benar memberi kesan pada Wardah, bahawa Wardah berhak mengejar kebahagiaan sendiri…Wardah doakan kebahagiaan Baba bersama Mak Cik Alia…biarpun Baba katakan yang Baba menyintai Mak Cik Alia, Wardah tahu cinta Baba pada ummi…Baba jangan bimbang, Wardah akan jaga Ummi bagi pihak Baba…Habsyah, akak kembali…tapi akak kembali bukan untuk merampas Fairuz, tetapi menyerahkan kebahagiaan itu kepada kamu. Akak harap Habsyah akan terus bahagia menjadi sebahagian dari keluarga kami. Pada akak, apa yang telah terjadi biarkan terjadi. Kini, Habsyah adalah anak angkat ummi, sekaligus adik akak, biarpun hakikatnya tali yang mengikat kita adalah ‘madu’. Akak redha dengan apa yang telah terjadi…semoga Habsyah akan terus kuat untuk menjadi seorang ibu pada seorang Abdullah…A’bid Shuhaimi…Khairunisa’ Nadia, syukran…itu sahaja yang mampu ana katakan pada anti. Telah terlalu banyak yang anti korbankan pada ana selama setahun lebih ini. Bukan setakat makan pakai, perasaan anti juga anti korbankan pada ana. Syukran jazilan…semoga Allah membalas segala pengorbanan anti, insyaAllah…terima kasih kerana sudi mengundang ana untuk mencari ketenangan di bumi Jordan, dan membawa ana mengenal apa itu erti persahabatan yang telah lama ana tinggalkan. InsyaAllah, amanah anti pada ana untuk menjaga ‘hati’ anti akan ana tunaikan. Ukhti, syukran…jazakillahu khairan kathira…Anis Maisarah, puteri hati umi…maafkan umi meninggalkan Sarah terlalu lama. Bukan umi tak rindu, sayang…tapi umi perlu lakukan semua ini agar segalanya tenang seperti sekarang. Satu hari nanti Sarah akan mengerti mengapa umi terlalu lama meninggalkan Sarah bersama abi…Abang, Aidil Azhiim bin Saifullah…Kasih ini amanah kita. Kasih ini adalah erti cinta yang kita cari selama ini. Semoga kita akan terus kuat untuk menentang badai kehidupan yang seringkali mengganas melambung ombak dalam lautan yang bahteranya terlalu lemah! _Wardatulsyauqah_
………………………………………………………………………………………………………………

“Abang…”

“Hmm…?”

“Cinta itu apa?”

“Cinta itu Wardatul Syauqah binti Khairuddin

No comments: