Saturday, February 9, 2008

BAB 18

Pedih yang ku rasa menusuk hingga ke hati. Ya Allah, sabarkan hambaMu ini. Tumbukan Fairuz yang singgah di pipi sebentar tadi benar-benar menguji sabarku. Lelaki ini sememangnya tidak layak untuk bersama Wardah! “Hei binatang, mana kau sembunyikan Wardah, hah?” Astaghfirullahal a’zim…sabarkan aku, Ya Tuhan…padamkan api neraka di hatiku ini…“Ya Allah, Fairuz. Ana dah cakap ana tak tahu ke mana dia pergi.” Aku cuba berlembut dengan lelaki ini.“Tak payah cakap macam tu depan aku. Aku kenal kau siapa. Depan Wardah kau boleh tunjuk alim tapi bukan di depan aku. Mana kau sembunyikan Wardah?!” ya Allah, Kau berilah petunjuk pada hambaMu ini…“Astaghfirullahal a’zim…cuba kau beritahu aku apa yang aku dapat kalau aku sembunyikan Wardah?” akhirnya aku mengikut rentaknya, aku ralat dalam keadaan begini.“Aku tahu kau memang sukakan bini aku tu. Dahlah kau rampas dia dari aku, sekarang kau sembunyikan dia pula. Kau fikir siapa kau?”“Ya Allah, siapa yang rampas Wardah? Dia tak pernah beritahu dia milik kau waktu aku meminang dia dulu. Dan dia bukan isteri kau lagi, Fairuz. Dia bekas isteri kau!”“Ah! Dia isteri aku. Dia dah janji nak kembali pada aku. Kau tengoklah nanti, kalau kau berdegil nak sembunyikan dia lagi, kau jangan menyesal tengok mayat Habsyah dan budak sial tu depan rumah kau!”“Fairuz, kau jangan gila untuk mengorbankan nyawa orang lain demi nafsu kau!” dan dengan kata-kata itu, sekali lagi pipi ku menjadi mangsa tangannya yang telah lama digenggam. Aku terjatuh kerana pukulannya yang kuat itu. Bukan aku tak mahu membalas serangannya tapi memikirkan untuk apa, aku biarkan saja Fairuz melayani api kemarahannya itu. Baru saja aku cuba untuk bangun, sekali lagi dia menendang tubuhku. Aku semakin lemah dek pukulannya itu. Ya Allah, Kau kuatkanlah benteng sabarku ini… Aku cuba untuk bangun lagi, dan kali ini, perutku pula menjadi destinasi seterusnya untuk kakinya singgah. Aku terperosok jauh ke belakang. Ya Allah, sakitnya…Fairuz menghampiriku, aku hanya diam memandangnya dan menanti tindakan seterusnya. Dia mengangkat wajahku menghadapnya,“Ini baru sedikit yang kau dapat. Kau tunggulah nanti. Selagi Wardah tak kembali pada aku, kau akan tahu apa yang aku akan buat nanti. Kau tunggu, Aidil Azhiim!” dia terus berlalu meninggalkan aku selepas kata-kata itu. Aku hanya duduk, menahan rasa sakit yang amat. Perutku yang senak ditendang aku pegang. Ya Allah, Kau selamatkanlah hamba-hambaMu dari menjadi mangsa pada nafsu Fairuz yang menggila itu

………………………………………………………………………………………………………

“Abi…cakit tak?” suara Anis Maisarah sayup kedengaran di telingaku. Aku membuka mata, dia hanya tersenyum di sisiku.“Aidil…ok tak?” abi pula yang bertanya. Aku hanya mengangguk lemah. Kerana terlalu lemah untuk bergerak, aku menghubungi abi melalui telefon bimbit yang kebetulan berada di dalam poket seluarku untuk mengambilku tadi. Sudahnya, Abi terus membawaku ke hospital dan menelefon ummi dan Anis Maisarah. “Ummi…” aku bersuara, agak lemah suara ku aku kira ketika itu. Ummi merapatiku dan Anis Maisarah.“Ya, Aidil. Ada apa?” ummi yang umpama ibu kandungku sendiri itu aku tatap penuh harapan. Mata kami berbicara seketika. Ummi hanya menggeleng. Aku kira ummi faham apa yang ingin aku tanyakan.“Belum lagi, Aidil. Semalam ummi ada cuba telefon kawan dia, diorang pun tak tahu ke mana dia pergi. Ummi hampir putus asa, ummi fikir nak buat laporan polis je tapi Baba tak izinkan. Dia yakin Wardah tak apa-apa.” Mendengarkan nama itu, Anis Maisarah segera berpaling pada ummi,“Umi? Umi mana, nenek?” soalan itu lagi yang menjerat kami. Ummi hanya mengusap kepala anak kecil itu dan terus berlalu pergi. Ummi, tabahkan hatimu…“Umi kerja, sayang…” ringkas jawapanku padanya. Anis Maisarah mengeluh kecil. Dia menyentuh tanganku, dan aku menggenggam tangan kecilnya itu. Walaupun dia masih kecil, namun mulutnya sudah cukup petah berkata-kata. Aku yakin anak kecil ini akan menjadi seorang yang amat pintar kelak.“Dulu umi kat rumah, abi gi kerja. Sekarang Abi ada kat rumah, umi pulak yang tak ada. Bila umi nak balik, abi? Sarah nak gi KLCC…” ya Allah, pintar sungguh anak kecil ini. Abi dan Ummi tersenyum memandang kami. Aku tergelak kecil namun kerana sakit yang aku rasa di bahagian perutku, aku terdiam.“Sayang, sabar ye…kita tunggu umi balik dulu baru kita gi KLCC,ya?” aku cuba memujuk Anis Maisarah yang memuncungkan bibirnya. Aku faham dia merajuk.“Sarah rindu umi.” Serentak itu, air matanya mengalir. Wardah, dengar tak apa yang Anis Maisarah katakan? Dia rindukan anti…baliklah, Wardah…“Shh…” aku memeluknya, cuba menenangkan anak kecil itu. Sakit ku tidak ku pedulikan, selagi aku mampu menenangkan Anis Maisarah…Wardah, baliklah…“Assalamualaikum.” Suara itu mengejutkan kami semua yang berada di dalam bilik itu. Aku memandang ke arah pintu yang telah dikuak ummi. Ya Allah, apa lagi yang cuba Kau duga pada hambaMu ini?Usai bersalaman dengan ummi, dia menghampiriku, seraya mengusap lembut kepala Anis Maisarah. Pada Abi, dia hanya tersenyum. Abi memandangku penuh tanda tanya. Ummi juga begitu. Anis Maisarah kian erat menggenggam tanganku. “Bila anti sampai?” akhirnya aku bersuara, memecahkan kebuntuan yang bersarang di antara kami.“Tadi. Ana bertolak pagi semalam. Sampai rumah, ibu cakap anta ada kat sini.” Ringkas jawapannya. Dia memandangku. Aku cuba memohon kepastian dari abi tentang kata-kata ibunya.“Abi yang bagitau tadi.” Abi menyokong kata-katanya tadi. Aku membalas pandangannya namun segera dia mengalihkan matanya. “Borhan tak ikut sama?” aku cuba memancing perhatiannya.“Oh ya, dia sampaikan salam pada anta dengan lafaz Assalamualaikum. Dia tak dapat ikut sama. Katanya peperiksaan final dia dah terlalu hampir.”“Anti pun ada peperiksaan juga,kan?”“Hmm…tapi ana tak tenang. Ana balik untuk bertemu ibu. Kebetulan pula ibu maklumkan anta di sini. Ana ambil peluang menjenguk anta.” Anis Maisarah masih bingung memandang aku dan dia.“Oh ya, yang anti bersalam sebentar tadi tu ummi, mak Wardah.” Dia memandang ummi dan tersenyum. Ummi juga begitu.“Ini Anis Maisarah, anak Wardah.” Anis Maisarah menghulurkan tangan kecilnya untuk menyalami dia dan dia menyambutnya.“Abi, sape ni?” anak kecil ini benar-benar menghiburkan aku. Belum sempat aku menerangkan, dia telahpun bertanya.“Ni kawan abi, Mak cik Khairunisa’. Sarah boleh panggil Mak Cik Nisa’ je.” Khairunisa’ tersenyum lagi, barangkali terkejut mendengar aku membahasakan diriku ‘abi’ pada Anis Maisarah.“Mak cik Nisa’ datang sini buat ape?” Anis Maisarah lekas benar mesra walaupun pada orang yang baru dikenalinya. Nisa’ aku lihat tersenyum memegang pipi Anis Maisarah.“Mak cik datang jenguk abi. Tak salah,kan?”“Nanti umi marah.” Ringkas ayat itu, namun cukup bermakna. Anis Maisarah menggenggam erat tanganku, seolah ingin memastikan yang aku masih ingat akan umi nya. Wardah, anti di mana…“Sayang, tak baik cakap macam tu. Salam tangan mak cik, minta maaf.” Aku cuba memujuk anak kecil itu. Anis Maisarah hanya menurut arahanku. Usai bersalaman dengan Khairunisa’, Anis Maisarah terus turun dari katilku dan mendapatkan neneknya. Ummi hanya tersenyum dan merangkul tubuh kecil Anis Maisarah. Khairunisa’ hanya memandang, bisu…“Ana rasa ana salah pilih masa untuk jenguk anta. Takpelah, take care. InsyaAllah nanti ana contact anta.” Khairunisa’ terus berlalu sesudah mengucapkan kata-kata itu dan bersalaman dengan ummi. Aku hanya diam, mengekorinya dengan ekor mataku. Nisa’, maafkan ana…hati ana tak pernah terbuka untuk orang lain melainkan Wardah…asif, ya ukhti…asif

………………………………………………………………………………………………………

To : qanaahbilqalil@yahoo.co.uk
From : srikandi_kharunisa@yahoo.com
Subject: Assalamualaikum Aidil Azhiim…

Aidil, Ana pulang ke Malaysia, tanah air yang telah lama ana tinggalkan. Ana pulang kali ini, bukan setakat kerana ana tidak tenang berada di Jordan, tapi juga kerana ana ingin bertemu anta, untuk meleraikan kekusutan di hati ana. Ana tahu ana melampau, ana korbankan hati Borhan untuk hati anta yang ana belum pasti akan jadi milik ana atau tidak. Takdir menemukan kita di hospital, kerana ibu mengkhabarkan pada ana akan keadaan anta yang dibelasah teruk oleh bekas suami Wardah. Wardah…ana pasti wanita itu terlalu istimewa untuk anta sehinggakan anta sanggup dibelasah dan menanggung kesakitan kerananya. Ana faham perasaan itu, Aidil. Kerana ana juga menyintai insan yang belum tentu menyintai ana. Tapi bila melihatkan betahnya Anis Maisarah mempertahankan umi nya di depan ana, ana mulai sedar, ana tak sepatutnya berada di tengah-tengah ‘keluarga bahagia’ ini. Tapi ana takkan berputus asa, Aidil. Ana akan terus menanti pintu hati anta terbuka untuk menerima ana. Cinta itu memang buta, Aidil. Dan cinta itu telah membuatkan ana buta dalam menilai erti pengorbanan.

Aidil Azhiim,aasif.
Khairunisa’ Nadia bt Shaharudin.

No comments: