Saturday, February 9, 2008

BAB 14

“Tidak berlaku musibah di bumi dan pada diri kamu kecuali telah ditentukan sebelum Kami menciptakannya. Sesungguhnya yang demikian mudah bagi Allah. (Tujuannya) agar kamu tidak berputus asa atas sesuatu yang luput daripada kamu dan tidak (terlalu) bergembira atas nikmat yang diberikan kepada kamu.”
(Al-Hadid:22-23)
Teringat aku akan antara isi usrah yang aku lalui dulu, bahawa Allah memberitahu kita bahawa semua musibah yang berlaku di bumi telah ditentukan dari awal, yakni telah ditulis di Luhmahfuz. Dan ujian itu adalah sebagai tanda kasih sayang Allah kepada hambaNya. Maka, harus ada rasa bersyukur di setiap kali menempuhi dugaan yang diberikan olehNya. Aku akui, pernah aku berputus asa pada rahmat Allah. Pernah jua aku persoalkan mengapa hanya aku yang dihujani dugaan seberat ujian ini. Namun, bila aku sedari ianya adalah silap ku sendiri. Rahmat Allah menggunung luas, melangit tinggi. Hanya aku yang terlalu sedikit bersyukur padaNya. Ya Allah, aku pasrah akan takdirMu…aku redha dengan janjiMu… “Abang nak Wardah kembali pada abang. Lepas tu baru abang berhenti menyakiti Habsyah.” Suara Fairuz yang aku temui ketika sedang menemani Habsyah di hospital masih terngiang di halwa telingaku.“Abang dah gila? Abang sedar tak anak dalam perut Habsyah tu anak abang?” aku mula meninggi suara. Tak guna bertutur bahasa sopan pada Fairuz. Hormat ku padanya mula meluntur.“Wardah, jaga mulut tu. wardah dah lupa siapa abang pada Wardah?” Fairuz juga mula kehilangan sabarnya.“Wardah ingat. Dan Wardah takkan lupa sampai bila-bila. Abang bekas suami Wardah.” Itu sahaja jawapanku. Fairuz memandang tepat ke wajahku.“Bekas suami Wardah, tapi abang masih ayah kandung Anis Maisarah!” Fairuz bangun, merapati Habsyah yang sedang terlena. Tangannya mula memegang lengan Habsyah. Habsyah terjaga.“Abang jangan cuba…” belum sempat aku menghabiskan ayat itu, Fairuz sudah mula menggila. Dia menggenggam erat lengan Habsyah sehingga wanita itu mula menangis.“Abang…sakit, bang…” Habsyah merayu dalam sendu. Aku bingkas merapati mereka.“Kau pilih antara dua, Wardah. Samada kau nak kembali pada aku atau kau nak aku bunuh Habsyah!”“Astaghfirullahal’azim…mengucap,bang. Habsyah tu isteri abang. Wardah ni bekas isteri abang je. Lagipun Habsyah tu tengah mengandung anak abang, benih abang sendiri.”“Aku tak peduli, aku nak kau kembali pada aku! Betina ni mengandung ke..ape ke..aku tak peduli. Aku cuma nak kau kembali pada aku!” Cengkaman Fairuz semakin menyakitkan Habsyah. Dia akhirnya bersuara,“Akak…tolonglah…saya dah tak sanggup di seksa macam ni. Akak kembalilah pada dia. Saya sanggup dilepaskan. Abang, lepaskan Habsyah…” Habsyah menangis lagi. Aku terdiam, tidak sangka dia seberani itu.“Ah, korang dua orang sama je! Jangan harap aku lepaskan kau, Habsyah!”“Abang nak siapa sebenarnya ni?” akhirnya aku pula yang bersuara, bingung dengan kehendak Fairuz sendiri.“Aku nak kau! Dan aku nak Habsyah!”“Kalau abang nak Wardah, lepaskan tangan Habsyah!” aku menjerit, tidak tahan dengan apa yang dilakukan Fairuz terhadap Habsyah. Aku faham Habsyah menderita, aku mengerti Habsyah tersiksa. Namun aku jua ingin bebas, aku juga ingin lari dari cengkaman Fairuz! Akhirnya Fairuz melepaskan genggaman tangannya itu. Habsyah teresak-esak menangis. Fairuz hanya tunduk, memandang tepat pada lantai. “Bagi Wardah masa. Wardah akan kembali pada abang, kalau abang berjanji pada Wardah yang abang takkan sekali-kali sakiti Habsyah lagi. Berjanji pada Wardah dengan nama Allah!”“Abang berjanji, Wardah…abang berjanji dengan nama Allah abang takkan sakiti Habsyah lagi kalau Wardah kembali pada abang…”

………………………………………………………………………………………………………………

“Anti pasti dengan apa yang anti lakukan?” Aidil Azhiim akhirnya bersuara. Ummi membisu, Anis Maisarah di pangkuannya nyenyak terlena.“Ana dah tak nampak cara lain. Kalau ana tak kembali pada dia, dia akan terus-terusan sakiti Habsyah. Anak dalam kandungan Habsyah dah terlalu lemah. Ana tak nak satu nyawa terkorban.”“Untuk nyawa tu anti korbankan hati anti?”“Ana sanggup korbankan walaupun nyawa ana untuk nyawa tu. Nyawa tu juga anak ana, datang dari benih yang sama.”“Tapi Wardah tak menyesal?” ummi pula yang bersuara, mungkin dia telah terlalu lama mendiamkan diri.“Wardah takkan menyesal, ummi. Sejak dari dulu lagi Wardah tak pernah menyesal. Apa yang Wardah lalui dari dulu, sampailah sekarang tetap sama. Walau Wardah cuba untuk melarikan diri dari dugaan Allah, ujiannya tetap sama. Mungkin takdir Wardah bersama Fairuz.”“Itu bukan takdir. Itu anti yang lemah! Anti yang pilih jalan ni sedangkan ada jalan lain.”“Anta nak ana kahwini anta dan hidup bersama anta sedangkan ada dua nyawa yang hampir hilang kerana kegilaan Fairuz? Anta yakin kita akan bahagia kalau macam tu? Anta sanggup tengok Habsyah dan anaknya menjadi mangsa pada keadaan ni?”“Ini bukan soal nyawa Habsyah dan anaknya. Ini soal hati anti. Fairuz hanya menggunakan kelebihan yang dia ada untuk menutup kekurangan yang menjadi kelemahan dia!” Aidil Azhiim mula meninggi suara, barangkali juga sabarnya telah surut. Aku tahu, aku sering menguji sabarnya. Aku sering menduga hatinya.“Ana tak tahu, akhi…kalau ana nampak jalannya, ana takkan pilih jalan ni. Ana keliru. Ana kasihankan Habsyah. Ana…”“Fairuz cuma gunakan kekasaran tu sebab dia tahu anti akan lemah bila melihat dia mengasari orang lain. Ana pasti dia tak ada niat nak menyakiti Habsyah. Dia cuma nak anti akur pada apa yang dia nak. Sekalipun anti tunaikan permintaan dia, belum tentu dia akan berhenti menyakiti anti dan Habsyah. Sekejam-kejam hati seorang Fairuz, dia takkan sanggup bunuh anak kandung dia sendiri.” Akhirnya Aidil Azhiim merasionalkan aku. Air mataku menitis lagi kali ini di hadapannya. Sudah terlalu kerap aku menitiskan air mata ini di hadapannya. Namun dia tetap sama seperti dulu, tetap tidak pernah penat merasionalkan aku walaupun ada kalanya benteng sabarnya goyah kerana aku.“Ummi percaya kata-kata Aidil, Wardah. Fairuz takkan sanggup bunuh anaknya sendiri. Sedangkan Anis Maisarah pun dia masih sayang, inikan pula anaknya di dalam perut Habsyah tu. Lagipun dia kahwini Habsyah atas kerelaannya. Wardah, ummi tak nak Wardah korbankan diri Wardah untuk dia.”“Dulu ummi pernah tanyakan kesanggupan untuk Wardah melihat anak Habsyah menjadi korban. Wardah tak sanggup.”“Memang anti tak sanggup melihat anaknya terkorban. Tapi kami tak sanggup melihat anti terkorban!”“Tapi Fairuz dah berjanji dengan nama Allah untuk berhenti menyakiti Habsyah kalau ana kembali pada Fairuz.”“Anti masih percayakan dia selepas apa yang dia lakukan pada anti?”“Akhi, kalau ana nampak apa yang perlu ana lakukan, ana dah lama buat. Ana tersepit. Di antara kehendak ana, dan antara keselamatan Habsyah. Ana bingung. Ana tak tahu mana yang harus ana dulukan.”“Anti sepatutnya dulukan diri anti.”“Tapi ana bukan orang macam tu. Ana tak nak Habsyah terima hukuman atas kedegilan ana.”“Kedegilam anti tu yang akan jaga anti. Bukan jaga Habsyah.” Suara itu berbunyi ketegasan. Aku memandang wajah tenang itu. Aidil Azhiim mengeluh lagi. Ummi hanya diam memandangku. Wajah tua itu penuh kesedihan. Rasa bersalah menebal dalam diriku kerana melibatkan mereka dengan semua ini. Anis Maisarah terjaga. Melihatkan aku di hadapan ummi, dia merengek minta diserahkan pada aku. Serentak itu, air mata ku semakin laju menitis. Rasa kasih dan sayang aku pada satu-satunya puteri ku ini semakin mekar. Rasa tidak sanggup untuk mengorbankan kebahagiaan Anis Maisarah mula meresapi urat nadiku. Ya Allah, Kau tunjukilah aku jalan yang benar, jalan yang Kau redhai agar hambaMu ini kekal bertaqwa padaMu…amin…

No comments: