Saturday, February 9, 2008

BAB 16

To : wardatulsyauqah@yahoo.com
From : qanaahbilqalil@yahoo.co.uk
Subject: Assalamualaikum mawar berduri…

Salamun ‘alaik, mawar berduri. Semoga terus dilimpahi rahmat Allah dan mendapat keredhaanNya dalam menempuh hidup yang sementara ini, InsyaAllah.Mawar berduri, umi Anis Maisarah,Ana masih di Jordan, cuba mencari ketenangan yang sepatutnya telah lama menjadi milik ana. Bukan niat ana untuk berlepas tanpa mengkhabarkan berita ini pada anti tetapi desakan sahabat ana yang memerlukan kehadiran ana di sini memaksa ana untuk terus ke sini tanpa berita. Ana harap Anis Maisarah tidak bertanya tentang ana. Ana tahu, pasti anak kecil itu tercari-cari di mana abi nya yang tiba-tiba hilang. Sampaikan peluk dan cium dari ana untuk anak kecil itu. Ana sudah mula rindukan keletahnya walaupun baru dua hari tidak memandang puteri tunggal ana itu.Ukhti,Sahabat ana meminta ana ke sini kerana masalah peribadi yang dihadapinya. Ada nisa’ yang telah lama bersamanya mohon agar ikatan antara mereka diputuskan. Alasannya amat bersahaja-kerana nisa’ itu telah berjumpa insan lain di sini. Akar masalahnya adalah, mereka telah pun ditunangkan. Walaupun hanya secara kinayah, tetapi ikatan pertunangan itu telahpun ada kerana ana kira anti pun tahu, di dalam Islam sendiri tidak ada istilah bertunang. Hanya melamar dan nikah…nisa’ itu pula adalah sahabat baik ana yang ana kenalkan pada rijal ini sewaktu mereka mula-mula sampai di sini dahulu. Sudahnya, sahabat ana meminta agar ana ke sini untuk menyelesaikan masalah ini.
Ukhti,
Ana tahu ana tak sepatutnya menceritakan hal ini pada anti kerana siapalah ana pada anti. Mungkin pada Anis Maisarah ana adalah abi miliknya namun pada anti, ana tetap orang asing dalam kehidupan anti. Baba ada menghubungi ana sebelum ana berlepas 2 hari yang lepas, menyatakan pada ana tentang perasaan anti. Syukur Alhamdulillah, ana akhirnya ketemu insan yang sudi membalas cinta yang ana landaskan semata-mata kerana Allah ini. Sayangnya, anti tidak sanggup mengejar bahagia milik anti kerana bimbangkan Habsyah. MasyaAllah, mulia sungguh hati mawar berduri yang menjadi idaman insan dhaif dan hina seperti ana ini…sedetik rasa tidak layak singgah di hati. Ana tahu, ana tidak sebaik anti untuk mengorbankan kebahagiaan sendiri kerana insan lain. Ana serahkan segalanya pada Allah, ana harap anti juga begitu. Jika ada cinta pada ana walaupun sedikit, ana harap anti sandarkan cinta itu pada Robbul’izzati. Biarlah cinta yang anti ada itu menambahkan rasa cinta anti padaNya.
Ukhti habib,
Sabarlah…ana yakin anti kuat untuk menempuh semua ini. Ana juga pasti suatu hari nanti Allah akan membalas segala pengorbanan anti ini. Semoga langkah kita untuk mendapat cinta Illahi akan sentiasa di dalam redhaNya. Dan semoga perasaan yang ada di hati kita tidak sedikitpun melalaikan kita tentang tanggungjawab kita untuk terus meng’abdikan diri padaNya.Ukhti, uhibbuki fillah.

Salam sayang dari kejauhan…
Aidil Azhiim bin Saifullah.

Emel itu ku tatap lagi. Setitis air mata mengalir membasahi pipiku. Aku sendiri tidak tahu mengapa aku harus tersentuh dengan emel yang dikirimkan Aidil Azhiim kali ini sedangkan sebelum ini pun dia pernah berkata perkara yang sama padaku. Anis Maisarah di ribaku ku kucup lembut di ubunnya. Lantas aku memeluknya, mewakili Aidil Azhiim yang merinduinya di kejauhan. Anis Maisarah ketawa, suka benar dia diperlakukan begitu. Aku tahu anakku itu rindukan abi nya. Hari ini sahaja sudah beberapa kali dia bertanyakan ke mana abi nya. Yang mampu aku katakan hanyalah abi nya ke tempat bekerja. Entah bila anak kecil ini akan mengerti yang Aidil Azhiim bukan ayah kandungnya. Aku sendiri cemas menanti saat itu. Apa yang bakal anak kecilku rasakan, apa yang bakal anak kecilku lakukan bila dia ketahui yang lelaki yang selama ini dia sayang sebagai abi bukanlah ayahnya yang sebenar. Aku tak ingin lihat riak duka pada wajah kecil ini. Aku hanya ingin Anis Maisarah gembira. Aku hanya ingin Anis Maisarah bahagia. Ya Allah…bantulah aku
…………………………………………………………………………………………………………………

“Umi…Sarah nak abi…” anakku sudah petah berkata-kata. Hari ini genap setahun 6 bulan usianya. Aku mengusap kepalanya lembut. “Sayang, abi kerja…nanti abi datang, ya?” aku cuba memujuk. Demam Anis Maisarah masih belum kebah. Barangkali dia demam kerana terlalu rindukan abi nya. Aku meletakkan kain tuala yang lembap di kepala puteri ku itu. “Sarah nak abi…” sekali lagi anak kecil itu merengek meminta abinya di sisi. Aku mengeluh kecil. “Sabar, sayang…nanti abi balik…” ummi akhirnya bersuara. Dia mengangkat Anis Maisarah dari pembaringan dan meletakkannya di riba. Anis Maisarah menangis lagi. Manja benar dia bersama neneknya. “Shh…kan nenek ada ni?” ummi mengucup pipi cucu tunggalnya itu. Aku hanya memandang, tidak tahu apa yang harus aku katakan lagi. Anis Maisarah sudah cukup mesra bersama Aidil Azhiim. Bagaimana lagi harus aku mengelakkan diri dari lelaki itu. Dan bagaimana lagi harus aku terangkan pada Fairuz yang terus-terusan mendesak aku? Sepanjang ketiadaan Aidil Azhiim, Fairuz tidak putus-putus cuba menghubungiku namun aku tidak menjawabnya. Bimbang andai ada perkara yang akan dilakukannya padaku. Aku tahu dia masih menagih janjiku untuk kembali padanya. Aidil Azhiim pula tidak henti-henti menghantar emel menceritakan apa yang berlaku di sana sekaligus mengingatkan aku supaya tidak bertindak terlalu jauh sepanjang ketiadaannya. Tuhan, Aidil Azhiim cuba melindungiku…lagaknya sahaja sudah seperti suamiku. Ya Allah, Kau berilah petunjukMu pada kedua-dua hambaMu ini… Pada Habsyah, aku sering menghantar mesej menanyakan khabarnya dan anaknya. Syukur, Fairuz tidak lagi mengasarinya selepas dia pulang dari hospital kerana telah diingatkan doktor bahawa anaknya itu sudah lemah, bimbang andai dikasari lagi Fairuz akan kehilangan anaknya itu. Kali ini aku sedar, anak itu adalah benar-benar tanda cinta mereka, bukan seperti aku dan Anis Maisarah. Fairuz menyentuh ku dulu kerana ingin membalas dendam padaku setelah menolak cintanya. Dia cuba membuktikan padaku yang dia mampu memilikiku walaupun aku telah menolaknya. Ya Allah, sedikit rasa gerun hadir di hatiku mengenangkan semua itu. Bimbang juga akan berulang kembali tragedi itu sekarang. Kerana itu, perjalananku kini ke mana-mana ditemani ummi dan Anis Maisarah. Kalau tidak pun Baba dan Abi. Itupun setelah dipesan Aidil Azhiim. Lelaki itu memang telah cukup sempurna untuk bersamaku. Dia sudah cukup layak untuk aku panggil suami! Panggilan telefon mengejutkan aku. Panggilan yang dijawab Ummi itu segera diserahkan padaku. Aku menajwab, “Assalamualaikum.” Ringkas. “Wardah. Kenapa buat abang macam ni?” ya Allah, Fairuz! Bagaimana ummi boleh menyerahkan panggilan Fairuz kepadaku? Aku memandang ummi, ummi hanya menggeleng, tanda dia tidak tahu itu adalah Fairuz.“Wardah. Wardah janji nak kembali pada abang. Abang tunggu Wardah. Jangan buat abang macam ni, sayang…” Tuhan, kenapa selemah ini insan bernama Fairuz ini? Kenapa dia jadi begini?“Abang, bangunlah. Jangan bermimpi lagi. Wardah tak mungkin kembali pada abang. Abang bukan cintakan Wardah. Abang hanya nak balas dendam, kan? Abang ragut kesucian Wardah, abang seksa Wardah sepanjang pernikahan kita. Sikit pun abang tak pernah sentuh Wardah dulu. Kenapa, abang? Kenapa baru sekarang abang nak Wardah kembali pada abang? Untuk apa? Abang nak apa lagi dari Wardah?” aku menuturkan kata-kata itu dengan berani. Semangat yang aku dapat dari ummi, Baba, Abi, serta Aidil Azhiim dan Anis Maisarah menjalar di dalam diriku.“Abang cintakan Wardah. Sungguh…abang betul-betul sayangkan Wardah…” ah,kata-kata yang sama seperti waktu dulu…lelaki ini tidak pernah ikhlas menuturkan kata-kata sayangnya. Dia tidak pernah jujur!“Sudahlah, abang…abang kembalilah pada Habsyah. Anak abang dan dia sedang menanti abang. Dia cintakan abang, abang pun cintakan dia. Di mana kedudukan Wardah antara abang dan Habsyah? Abang sanggup menduakan Habsyah?” aku cuba menduga.“Abang akan ceraikan Habsyah.”“Abang gila? Anak dalam kandungan tu macam mana?”“Abang akan suruh dia gugurkan anak tu.”“Astaghfirullah…abang ingat senang nak gugurkan anak tu? dah lebih 6 bulan dia mengandung, bang…mana boleh gugurkan…abang nak jadi pembunuh ke? Abang bukan setakat membunuh anak abang, abang akan bunuh Habsyah juga nanti!”“Aku akan pastikan dia gugurkan anak tu!”“Ya Allah, abang…mengucap,bang…jangan bertindak menggila macam tu. Ingat Allah, bang…”“Kau ingat kau tu dah baik sangat ke? Jangan ingat kau dah berjaya pujuk aku, Wardah. Kalau bukan nyawa kau yang aku cabut, nyawa Habsyah dan anak tak guna tu akan aku kerjakan!” panggilan itu tamat di situ. Ya Allah…aku beristighfar panjang…kenapa lelaki itu jadi begini…kenapa mesti aku yang tersepit di antara kedua insan ini? Ya Allah…berikanlah aku hidayahMu agar dikuatkan iman yang lemah ini… Seketika aku teringatkan Aidil Azhiim…kalaulah dia berada di sini, pasti dia yang akan merasionalkan aku…Aidil Azhiim…tiba-tiba aku merasakan perlunya dia di sisiku!……………………………………………………………………………………………………

To : qanaahbilqalil@yahoo.co.uk
From : wardatulsyauqah@yahoo.com
Subject: Assalamualaikum sahabat…

Akhi, Bila lagi akhi akan pulang? Ana buntu…ana benar-benar perlukan seseorang ketika ini!

Umi Anis Maisarah,
Wardatul Syauqah

No comments: