Tuesday, December 4, 2007

BAB 4

Ya Allah,jauhilah aku dari cinta panahan syaitan,berikanlah cintaku ini kepada seseorang yang sangat mencintaiMu...lapangkanlah hati ku ini dengan cintaMu yang sejati...sekiranya dia bukan Kau ciptakan buatku, maka Kau jauhkan lah dia dari pandanganku dan berikanlah aku kekuatan untuk terus bercinta denganMu…amin…
Aku merenung skrin komputerku. Walau aku cuba untuk melupakannya namun tidak pernah sekali pun wajah itu hilang dari pandangan mataku. Ya Allah, aku tidak meminta begini…ampuniku,Tuhan…aku takut seandainya ini adalah cinta. Jika benar ini adalah cinta, aku tak ingin ia melalaikan aku dari mengingatiMu. Sungguh aku rasa bersalah bila begini, Tuhan…Pintu bilikku diketuk, aku terjaga dari lamunanku. Ya Allah, hanyutkah aku dengan perasaan ku sendiri? Aku bingkas bangun dan membuka pintu bilikku, ummi tersenyum memandangku.“Anak ummi sibuk ke?” “Tak,lah ummi. Wardah saje je surf internet tadi. Check emel. Nape, ummi?”“Erm…ada orang datang,sayang. Turun temankan ummi boleh?” aku mengangguk,lemah. Aku tahu diriku sendiri belum bersedia untuk berjumpa sesiapa dalam keadaan begini. Aku menuruti langkah ummi menuruni anak tangga. Sampai di ruang tamu, aku terpinga. Cuba menggapai tangan ummi namun ummi jauh di hadapan meninggalkan ku. Wajah itu tersenyum, dan sekali lagi senyuman itu menusuk terus ke dasar hatiku. Ya Allah…“Assalamualaikum Wardah.” Salam dihulurkan. Aku membalas, lemah. Ummi meninggalkan kami untuk ke dapur menyediakan minuman. “Err…dah lama sampai?” itu sahaja yang terkeluar dari mulutku. Untuk memandang wajahnya pun aku gentar, inikan pula untuk bertutur.“Dah lama…ana singgah sini sekejap. Kebetulan ana lalu kawasan ni, abi yang suruh singgah. Katanya rumah Mak Cik Mar kat sini. Anti sihat?” Aidil Azhiim seolah mengerti yang aku kelu. “Alhamdulillah. Anta?” aku cuba mengintai kelibat ummi. Ya Allah, lamanya ummi di dapur…“Alhamdulillah aidhan, ana bil khair. Anti tengah busy ke tadi?” “Tak lah. Ana tengah check emel tadi, pastu ummi suruh ana turun. Ada orang datang katanya. Tak tahu pulak…”“Ana yang datang?” Aidil Azhiim menyambung kataku. Dia tersenyum. Ah, lelaki ini…apakah dia sengaja mahu mengujiku?“Maaflah, Aidil. Ni je yang ada kat rumah ni…” Alhamdulillah, akhirnya ummi tiba jua. Hampir kelu aku berhadapan lelaki ini. Ummi mengambil tempat di sisiku dan menghulurkan minuman pada Aidil. Aidil?“Tak apalah, Mak Cik…ni pun kira rezeki. Kalau nak dibandingkan orang-orang di Palestin, jauh bezanya dengan kita.” Ah, pandai dia berkata-kata.“Panggil ummi je, Aidil. Lagipun tak salah kan kalau ummi ada anak lelaki…kan Wardah?” Ummi? Aku hanya mengangguk, tidak sangka secepat itu ummi mula mesra dengan lelaki ini. Aidil Azhiim hanya tersenyum.“Abi sihat, Aidil?” ummi bersuara lagi. Aku di sisinya hanya diam memandang skrin televisyen yang kosong.“Alhamdulillah, sihat seadanya. Ummi tak keluar ke mana-mana ke?” cepat benar perkataan ummi itu sebati meniti di bibirnya. “Macam mana nak keluar, Aidil? Ummi bukannya reti nak drive kereta. Kalau Wardah terbukak hati nak bawak ummi keluar, dapatlah jugak ummi tengok dunia luar tu.” Ummi dan Aidil ketawa, aku hanya membisu, memekakkan telingaku dari melibatkan diri dengan mereka berdua. Janggal rasanya melihat ummi bermesra dengan orang asing. Mungkin kerana aku telah biasa menjadi anak tunggal selama ini. Hampir 30 minit ummi bersama Aidil Azhiim, akhirnya lelaki itu meminta izin untuk mengundurkan diri. Katanya abi sedang menanti di pejabat untuk diambil. Aku hanya menghantar kepulangannya dengan anak mataku, berlainan dengan ummi yang membontotinya hingga ke pagar rumah. Sesudah itu, aku mengemaskan gelas-gelas di meja dan terus sahaja ke bilikku. Sekali lagi aku termenung. Wajah itu…senyuman itu…suara itu…mengapa, YA Allah? Aku bimbang andai ini adalah cinta. Aku tahu aku belum bersedia untuk menghadapinya andai ini adalah cinta! Seketika itu, telefon tanganku berbunyi, memberi tanda ada pesanan ringkas yang tiba. Aku membacanya,“Cinta itu cahaya sanubari kurniaan Tuhan, fitrah insani. Dan di mana terciptanya cinta, di situ rindu bermula…” take care,Mawar Berduri…biar iman di batanganmu terus memelihara kecantikan mu.InsyaAllah…Mesej itu ku tatap lagi. Petikan dari lagu kegemaranku, ‘Kerana cinta’ nyanyian In-Team dan Mestica terus menjejaki lubuk hatiku. Mesej dari Aidil Azhiim…kenapa dia seolah-olah faham akan gelodak hatiku yang bergelora?Tanpa ku sedari, alunan zikir dari komputerku mengulitku sehingga terlena, dalam cuba mentafsir perasaan ku sendiri…

No comments: