Saturday, October 17, 2009

CINTA YANG MALU....

Aku ingin
Jadi seperti Rabi’ah…

Saudara-saudaraku,khalwat merupakan ketenangan dan kebahagiaanku
Kekasihku selalu di hadapanku,tidak mungkin aku mendapat pengganti-Nya
Cinta-Nya kepada makhluk cubaan bagiku
Dialah matlamat hidupku
Oh, hati yang ikhlas
Oh, tumpuan harapan,berilah jalan untuk menghalau keresahanku
Oh Tuhan,sumber bahagia dan hidupku kepada-Mu sahaja
Kuserahkan hidup dan keinginan
Kupusatkan seluruh jiwa ragaku
Demi mencari redha-Mu
Apakah harapanku akan terwujud?

Akhirnya saya berkesempatan membuka kitab cinta Rabi’ah Al-Adawiyah… kitab yang sekian lama menjadi perhiasan di sudut katil.Merenung,menghayati lalu muncullah satu perasaan malu dalam diri..

Rabi’ah pernah ditanya: “Bilakah seorang hamba dipandang redha?” Jawabnya adalah: “Apabila bagimu penderitaan sama mengembirakannya dengan anugerah”.

Fikir dan fikir…

Salah seorang bertanya: “Wahai Rabi’ah,tolong jelaskan kepada kami mengapa engkau menyembah Allah?”
“Aku menyembah Allah kerana mengharap keredhaan-Nya.Nikmat dan anugerah yang diberikan-Nya kepadaku sudah cukup menggerakkan hatiku untuk menyembah dan beribadah kepada-Nya”.

Bermuhasabahlah duhai hati…

Kata Sufyan al-Thauri: pernah suatu hari aku berkunjung kepada Rabi’ah.Bertolak dari situ aku mengetahui bahawa ia sepanjang malam terus-menerus melakukan solat.Dan aku pun mengikuti Rabi’ah,melakukan solat sehingga fajar menyinsing.Selesai bersolat,Rabi’ah berkata: “Wahai Sufyan,kita harus berpuasa hari ini,yakni tanda berterima kasih kepada Allah yang telah memberi petunjuk kepada hati kita,sehingga semalaman boleh melakukan solat”.

Malu dan terus malu.Cinta saya tidak sehebat dia...

No comments: